Nyborg Motetkor gav koncert i Tårup Kirke den 5. december, her medvirkede en af landsbyens beboere Sven-Erik Larsen, der bor i Brandgaden i Tårup. Det blev til en rigtig flot Julekoncert og i Tårupportalens redaktion fik vi den ide, at det kunne være spændende, at høre Sven-Erik fortælle om koret, og om hvorfor han er med her.
Som tænkt så gjort. Der kom hurtigt en aftale om et interview i stand med Sven-Erik, et interview som vi her deler med Tårupportalens læsere.
Nyborg Motetkor gav koncert i Tårup Kirke først i december - her bemærkede vi alle et kendt ansigt i koret - hvorfor kom du med her?
Grundliggende har jeg en stor interesse for musik. Det startede nok rigtigt først da jeg gik på gymnasiet i Frederikshavn. Her var Tage Mortensen - kendt dirigent for DR's pigekor - en entusiastisk musiklærer, der samtidig var korleder for gymnasiets kor. Vi lavede nogle fantastisk flotte koropsætninger med Handels ”Messias” og Mozarts ” Requim”. Undervejs havde min mor også arvet et klaver, som jeg var begyndt at spille lidt på.
Jeg havde egentlig tænkt mig at læse biologi, men der var 500 ansøgere, så jeg gik over på den anden side af vejen til optagelsesprøve på musikinstituttet. Her var vi 39 der kom ind. Bagefter læste jeg idræt i Odense, inden jeg blev ansat på Nyborg Gymnasium i 1979
I min tid på gymnasiet var jeg også korleder for gymnasiets kor. Da Nyborg Motetkor blev startet i 1981 kom jeg helt naturligt ret hurtigt med her.
Musik er et universelt sprog som alle kan forstå uden forudsætninger. Peter Bastian definerer musik ”som en måde at have det på ”! Dvs. at musik kan udtrykke følelser og stemninger og bringe mennesker sammen.
Hvad er egentlig et motetkor? - og hvorfor hedder det det?
Motetten opstod i det 13. århundrede, hvor man brugte en gregoriansk melodi med kirkelig tekst som udgangspunkt. Man kaldte den tenor. Hertil komponerede man flere selvstændige stemmer (kaldet polyfoni) med verdslig tekst. Senere gik man over til at bruge samme kirkelige tekst i alle stemmer. Senere med Bach udvikles det til kantater med både solister og kor.
De musikstykker og værker som Motetkoret arbejder med er ofte mere forpligtende og af en større sværhedsgrad og varighed end mere almindelig korsang.
Hvor længe har du været med i koret?
Jeg kom til Nyborg Gymnasium i 1979 og med i Nyborg Motetkor i 1983, kort efter at det var startet op. Det bliver 35 år til næste år. På gymnasiet havde jeg ansvaret for gymnasiets kor, så jeg syntes at det var sjovt og inspirerende at synge med i et andet kor hvor jeg ikke havde noget overordnet ansvar. Og det synes jeg stadigvæk.
Hvordan er rollerne fordelt i koret - hvad er din rolle i koret?
Koret er opdelt i 4 stemmer: sopran, alt, tenor og bas.
Sopran og alt er kvindestemmer og tenor og bas er herrestemmer. Min stemme er egentlig baryton, dvs. den ligger mellem tenor og bas, men den bruger man ikke i kor. Jeg startede derfor som tenor, dem mangler man altid! Da jeg på et tidspunkt ikke længere kunne klare de høje toner, rykkede jeg ned som bas, hvor jeg i dag synger 1 bas.
Hvordan kommer man med i koret? skal man have særlige evner?
Der er en årlig optagelsesprøve, hvor man efter at have sunget sammen med koret et par gange kommer til en prøve sammen med dirigenten og formanden for bestyrelsen. Optagelsesprøven skal vise om man kan synge rent og holde tonen.
Man skal ikke nødvendigvis kunne læse noder, men det er en fordel. Man skal også være opmærksom på at det forpligter at være med i et kor - man skal møde op, når der øves.
Er det krævende at synge i koret? er det svære sange at synge? Hvilke slags sange er sværest?
Det nemmeste at synge er yderstemmerne sopran og bas. Sopranen har for det meste melodien mens bassen har det harmoniske fundament med mange grundtoner. Alt og tenor er ofte sværere da de ligger og ”putter” sig i harmonierne Men ellers afhænger det også lidt af hvad vi synger. Nogen gange ved større værker arbejder vi med det op til et helt år.
Hvilken betydning har dirigenten for koret?
Dirigenten har indøvet alle stemmerne og ved præcis, hvornår indsatserne skal falde. Hvornår stemmerne skal være kraftige eller svage, hvordan der skal fraseres osv. I det hele taget betyder dirigenten meget mere end folk lige tror.
Alt det og mere til styrer dirigenten med sine tegn til koret.
Der bliver også arbejdet med vejrtrækningsteknik og stemmedannelse.
Hvor ofte øver I?
Nyborg Motetkor øver en aften om ugen i 2½ time.
Hvem vælger sangene/stykkerne I skal synge?
Vor dirigent udvælger hvilke stykker/værker vi skal arbejde med og præsenterer dem for bestyrelsen til en drøftelse og beslutning.
Hvor ofte giver I koncert?
Nyborg Motetkor giver 2-4 koncerter om året, mange gange er det hen under Jul, som f.eks. for nylig i Tårup Kirke. En sådan julekoncert begynder vi at øve på allerede i august måned.
Vi har også rejst med koret, f.eks. har vi været i Ungarn, Polen, Tyskland og Luxembourg
Hvad er det bedste ved at være med i Nyborg Motetkor?
Jeg har jo været med i mange år - det er fællesskabet om musikken - man bliver opløftet mentalt og i godt humør - det er svært at være sur, når man har været til korsang.
Skulle nogle af læserne få lyst til at være med i Nyborg Motetkor, hvad skal de så gøre?
Man kan kontakte korets formand, men de må også meget gerne henvende sig til mig, hvis det synes nemmere. Koret kan altid bruge nye stemmer.
Hvilke slags sange eller værker holder du mest af? er der en du særligt holder af?
Jeg har ingen favoritter som sådan, jeg kan lide at synge det hele og at prøve nye ting. Skulle jeg nævne noget her op til jul, kunne det godt være "Dejlig er jorden", den er ret slidstærk må jeg nok sige.
Dejlig er jorden
Tysk folkesalme fra Schlesien fra 1842
og udgivet på dansk af B.S. Ingemann i 1850
Dejlig er jorden!
Prægtig er Guds Himmel!
Skøn er sjælenes pilgrimsgang!
Gennem de favre
riger på jorden
går vi til Paradis med sang.
Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slægt skal følge slægters gang;
aldrig forstummer
tonen fra Himlen
i sjælens glade pilgrimssang.
Englene sang den
først for markens hyrder;
skønt fra sjæl til sjæl det lød:
Fred over jorden!
Menneske, fryd dig,
os er en evig frelser fød!
Efterskrift
Sven-Erik har for nylig anskaffet sig et flygel, der nu står i hans arbejdsrum i hjemmet. Sven-Erik bruger i øjeblikket nogen tid på en Ludwig van Beethoven variation over Giovanni Paisiellos "Nel cor più non mi sento" fra operaen La Molinara.
Efter interviewet blev der lejlighed til at høre Sven-Erik spille på sit flygel. Indtrykket var bestemt at Sven-Eriks udgave af Beethoven-variationen var vellyd. Måske vi en gang får lejlighed til at høre Sven-Erik spille, når han selv er tilfreds.
Mange tak for nogle spændende timer i Sven-Erik og musikkens verden.
© foto og interview Steen Jensen