11. juli 2020:
Tårups cykelentusiast Frank Hjorthåb havde egentlig planlagt at gentage succesen fra 2017 med en cykeltur til Paris med Papuga Cykelrejser, men af gode VirusCorona-grunde måtte han sammen med flere andre vinke farvel til denne udfordring. Men hvorfor cykle til Paris, når man også kan cykle Danmark Rundt?
Som tænkt så gjort. I dag startede Papugas Cykelrejsekaravane på touren Danmark Rundt med et hold på 13 (endnu) friske folk.
Glade og forventningsfulde cykelryttere klar til en tur Danmark Rundt - kan du få øje på Frank? Frank har kørt 3.200 trænings-km. i år, så han mener bestemt, at han må være klar og fit til turen.
Tårupportalen følger med hele vejen og ser om det holder...
Bagagen skal rytterne heldigvis ikke tænke på, den bliver bragt frem af ledsagebilen, der også har ladet fyldt med friske forsyninger og godbidder til indtagelse undervejs i forplejningszonerne.
- og så er Touren i gang...
Dag 1 - en rute der går fra Brørup i Sønderjylland til Faaborg på Fyn. - i alt 150 km. med 1.125 højdemeter og et forventet kalorieforbrug på 4.000 kcal, - at starte ud med.
Forplejning i Taulov og Assens - man må da håbe at køkkenchefen står klar med et større måltid mad (Vistnok Rosa stegt oksefilet med sæsonens grøntsager og rødvinsreduktion + en ekstra skive steg til rytterne :), når de når frem til Hotel Faaborg Fjord, hvor rytterne skal overnatte - efter en lille ekstra rundtur i Svanninge Bjerge. Bemærk venligst at de to cykelben du ser på billedet, er fra to forskellige cykelryttere.
Se også Franks Garmin Connect data for turen fra Brørup til Faaborg
Dag 2 - dagens rute går fra Hotel Faaborg Fjord i Faaborg - via Spodsbjerg-Tårs - til Nykøbing Falster, hvor rytterne indkvarteres på Hotel Falster. I alt 148 km. 810 højdemeter og et forventet kalorieforbrug på 3884 kcal.
Efter en hel del op- og nedture - især i det sydfynske landskab
og en formiddagspause ved Lehnskov - hvor det var sidste chance på denne tour
for at få en original fynsk brunsviger -
kunne cykelrytterne ånde lettet op til en times sejlads og middagsmaden, på færgen fra Spodsbjerg på Langeland til Tårs på Lolland. Lolland er jo en ø, så der vankede gratis billetter til overfarten her i juli måned.
Videre henover det næsten flade Lolland, hvor roerne gror - til Maribo og eftermiddagspause i Bangs Have ved Maribo Domkirke. Cyklerne blev skyndsomt parkeret her og der, i håbet om at ikke alle brunsvigere var fortæret.
Og endelig fremme ved målet i Nykøbing Falster og Hotel Falster kl. 15:56.
For Frank var regnskabets time kommet og slukøret kunne han berette til Tårupportalen:
"Er i dag blevet idømt 4 kr. i bøde
- 2 kr. for at køre forkert vej rundt i rundkørsel i Svendborg
- 2 kr. for at stille cyklen op af traileren på følgebilen"
Ja der er meget man ikke må Frank. Vi må satse på nogle præmiespurter de kommende dage.
Nok om det - her ser vi Franks værelse - inden han gik til ro - 170 km. venter i morgen...
Se også Franks Garmin Connect data for turen fra Faaborg til Spodsbjerg
Dag - 3 dagens rute går fra Nykøbing Falster til Snekkersten, hvor cykelrytterne skal bo på Hotel Comwell Borupgaard - ruten er på 170 km. og en stor del er bykørsel - 1022 højdemeter og et forventet kalorieforbrug på 4495 kcal.
Hvordan er et dagsprogram egentlig tilrettelagt?
Det kan vi få svar på i Papugas "Pedalguide"
Hver morgen har chaufførerne og holdkaptajnen planlagt dagens stop. Holdet gør almindeligvis stop 3 gange om dagen (På de kortere etaper er det muligt at vi kun holder 2 pauser). Et kort stop formiddag og eftermiddag og et længere stop ved middagstid, hvor chaufførerne holder klar med frokosten.
Der kan naturligvis opstå et behov for en tissepause (TP) som klares med et meget kort ophold.
Den første dag får vi frokostmadpakker med fra Brørup og de resterende 6 dage får vi dem med fra hotellerne.
En typisk dag for holdet ville lyde nogenlunde sådan:
- Afgang fra overnatningsstedet mellem kl. 08:00 - 08.30 afhængig af etapens længde.
- Efter ca. 30-40 km. formiddagspause sammen med følgebilen, hvor der tankes op af diverse energimidler.
- Efter endnu ca. 60-70 km. frokost, hvor følgebilen har tilberedt et frokostmåltid.
- Alt afhængig af dagens længe holder teamet endnu en pause for at få provianteret.
- Forventet ankomst til overnatningsstedet imellem kl. ca. 15.30 – 17.30, hvor vi traditionen tro afslutter dagen med bagsmæk hygge.
- Cyklerne stilles i et aflåst lokale / garage.
- Aftensmad (forudbestilt). Drikkevarer for egen regning.
- Team-møde omkring dagens etape.
- Bagsmækken. Vi slutter dagen af med en godnat-bajer = en kold forfriskning inden vi går i seng og får hvilet ud til næste dags etape.
Godmorgen og klar til start - Frank når lige en selfie inden cykelsko og cykelhjelm skal iføres.
Der er ikke megen bagage med på sådan en tur, så den står på tøjvask hver aften - nyttige erfaringer der også kan anvendes i de hjemlige rammer.
Formiddagspausen blev holdt ved Præstø fjord og middags maden indtog rytterne ved Mosede strand ved Greve.
Frank mukker ellers ikke, men nævner dog lige at han har kørt i front de sidste 58 km. og så i sidevind.
De hjalp trods alt lidt at cyklerne fik lov at hvile sig i naturskønne omgivelser.
Vel ankommet til Hotel Comwell Borupgaard i Snekkersten var der tid til den daglige opsamling omkring Bagsmækken.
Bagsmækken dækker over øl, sodavand, kakao, rugbrød, chips, slik, evt. en kold is undervejs osv. - det er dén der er samlingspunktet når vi kommer i mål og igen inden efter aftensmaden.
Det er her der bliver sparket grundigt dæk - cykeldæk forstås...
Behageligt overrasket over det indbydende sovemiljø og wellness faciliteter kunne Frank gøre status over en slidsom dag.
Turen op forbi København var frygtelig - det var ikke andet end start/stop ved lyskryds. Måtte tit skifte vejbane på grund af vejarbejder og andet. Og så dertil en forbandet trafiklarm. Modkørende, gående og mange andre forstyrrende elementer.
Nej lad os få noget landevejskørsel - så pyt med sidevinden...
Nå ja - aftens menuen i Snekkersten var jo også værd at køre efter...
Her forlader vi Frank for i dag og lader ham drømme om en lille nem tur i morgen med middag på færgen til Jylland.
Husk også at se Franks Garmin Connectdata for turen fra Nykøbing Falster til Snekkersten
Dag 4 - bliver en tur fra Snekkersten til Sabro ved Århus, hvor rytterne skal bo på Nilles Kro. I alt 125 km. med to færgeoverfarter og 924 højdemeter og et forventet kalorieforbrug på 5.143 kcal.
Hvor meget skal man mon så træne før sådan en tour?
Det er individuelt og afhænger i høj grad af, hvor meget man har cyklet dligere. En tommelfingerregel siger, at man bør cykle mellem det dobbelte og det tredobbelte - og gerne lidt mere - af den tour, der skal køres. Det spiller naturligvis også lidt ind, om man dyrker anden form for motion. Træningen skal veksles mellem længere og kortere ture, men man skal op og prøve en lang tur eller to inden afgang. Her tænkes på 175 km eller længere. De lange ture må blot ikke ligge for tæt på afgangsdagen. Start ud i modvind - så du har medvind hjemad.
Papugas anbefaling er at du som minimum har kørt 2.000 km inden tourens start.
Frank beretter:
Alle tiders formiddagstur til Hundested. Dog præget af et grimt styrt. Men heldigvis kunne Anders fortsætte.
Fra Rørvig og resten af vejen til Sabro var det regn. Trist.
Men Nina og Steen som vores fantastiske følgehold i følgebilen hedder, havde sørget for varm kakao og mulighed for cykelvask i mål, det var godt.
Nu forsøger jeg at få tøjet tørt til i morgen
- og lad os så se hvad Nille kan præstere før det bliver sengetid...
Husk også at se Franks Garmin Connectdata for turen fra Snekkersten til Sjællands odde
- og for turen fra Århus til Sabro
Dag 5 - ja den blev lidt vanskelig - Frank havde tykke ben (dårlige ben) på ruten, der gik fra Sabro til Hotel Comwell Rebild i Rebild. I alt 144 km. og 1426 højdemeter.
Dagen bød også på en del punkteringer - Franks fynske makker Finn gartner fra Bogense punkterede 3 gange i løbet af dagen.
Middagspause i Vebbestrup
I mål. Hvor vores følgehold Nina og Steen havde forberedt lidt grill pølser
Dagens tour var for mig en hård etape. Jeg havde tykke ben. Som man siger for dårlige ben.
Startede med en regnbyge. Og ellers op og ned hele dagen.
Jeg tog en dag bagerst i feltet
Aftenbagsmæk. Med portvin for at fejre kaptajnens fødselsdag som for øvrigt ikke er i dag
Vi håber at Frank får hvilet benene, så de bliver til gode ben på resten af turen - den gode portvin og indkvarteringsforholdene må vel siges, at være imøekommende for vort ønske. God tur Frank på dag 6 - op i front igen.
Husk også at se Franks Garmin Connectdata for turen fra Sabro til Rebild
Dag 6 - ruten går fra Rebild til Hotel Nørre Vinkel i Lemvig. I alt 185 km. og 1155 højdemeter.
Efter en mindre afbrydelse af billedforbindelsen til Touren - er vi nu med igen...
Ved ar være klar til afgang. Dæk pumpes. Og kæde smøres m.m.
Mogens og jeg havde fronten de første 46 km
Formiddagspause ved Aggersundbroen og middagspause ved Hanstholm havn
Frank i front for touren Danmark Rundt
- og med færgen til Thyborøn
- og den sidste overnatning blev på Hotel Nørre Vinkel i Lemvig
Husk også at se Franks Garmin Connectdata for turen fra Rebild til Lemvig
Dag - 7 - fra Lemvig til Papuga Cykelrejser i Brørup. I alt 156 km. og 995 højdemeter.
Sidste etape. 176 km ned gennem det jyske.
Ruten blev Ændret lidt så vi kom gennem Rom og Paris. Ikke det helt rigtige. Men det lugter da lidt af tour de Paris
Alt i alt En dejlig tour. Perfekt service hold meget dygtig navigatør/styrmand og en kaptajn som havde totalt styr på det hele. Og dejlige hoteller og bespisning af Papuga
1.089km. 6.200 højdemeter
Lidt færre km end til Paris men flere højdemeter
Flot præstation.
Stor tak til Frank for at han gav sig tid til at dele sine tour-oplevelser med os på Tårupportalen.
© Foto Frank og Papuga Cykelrejser.