15. marts 2018
Inger Mechlenburg og Tårupportalens redaktør mødte i dag direktør Jesper Hansen i Frørup Andelskasse til en snak om det at være direktør i et mindre, men meget populært pengeinstitut - og nogen vil mene - et godt stykke ude på landet.
Det kom der dette interview ud af, som vi her gerne deler med Tårupportalens læsere.
Andelskassens forankring i lokalområdet
Andelskassen har et slogan på websiden: ”Her er det dig der bestemmer” hvad ligger der bag det og hvad er det I gerne vil sige med det?
På Frørup Andelskasses hjemmeside står ”her er det dig, der bestemmer”, og direktør Jesper Hansen forklarer, at med det slogan mener man, at fordi banken er en andelskasse, så har hver person en stemme, alle kan komme med forslag, og der er gennem den årlige generalforsamling mulighed for medbestemmelse. Det benytter mange andelshavere sig af, og der deltager omkring 300 personer til den årlige generalforsamling med beretning, spisning og underholdning.
Har du nogle personlige mål for, hvad der skal ske med Andelskassen med dig som direktør?
Jesper Hansens personlige mål for, hvad der skal ske med andelskassen med ham som direktør er, at banken skal have en kontrolleret vækst og stadig være til stede på Østfyn, når han en dag stopper som direktør. Banken har ikke planer om voldsom vækst eller at opkøbe andre banker, tværtimod er ønsket at have én bank i ét hus. Den måde at drive bank på betyder nemlig, at direktøren har stort overblik over bankens aktiviteter.
Hvordan forholder Andelskassen sig til at være placeret eller forankret i en lille lokalsamfund? Er det noget I tænker på i det daglige? Har det nogen betydning ift. til jeres kunder? Kan I noget, som en større bank, ikke kan så nemt kan?
Andelskassen har en politik om, at alle kunder skal have ens priser på den type bankforretninger de laver, således at kunderne ikke oplever at blive forskelsbehandlet. Denne politik læner sig op ad andelstanken, hvor man ikke ønsker at gøre forskel på folk. Det, at banken er en andelskasse, betyder helt konkret, at bankens primære formål ikke er at generere et stort overskud til ejerne, men derimod kan drives med det formål at skabe bedst mulige vilkår og priser for bankens kunder. Og kundetilfredshed er noget, der ligger Jesper Hansen på sinde. ”Vi ønsker at blive set som nogle gode rådgivere, og som nogle der er til at tale med, også hvis man har økonomiske problemer” siger Jesper Hansen. Andelskassen ønsker at have en dialog med kunden og ønsker at blive opfattet som attraktive samarbejdspartnere.
Hvad er Andelskassens holdning til at låne penge ud til lokale erhvervsdrivende og iværksættere? Er Andelskassen bedre i stand til eller ønsker I højere grad at låne penge ud til folk, som vil købe bolig i området, end de større banker?
Spurgt til andelskassens holdning til at låne penge ud til lokale erhvervsdrivende og iværksættere, svarer Jesper Hansen, at banken i høj grad ønsker at understøtte det lokale erhvervsliv og iværksættere.
Med hensyn til at låne penge til folk, som gerne vil købe bolig i området, så er andelskassen interesseret alle kundegrupper og meget gerne i unge kunder, som er førstegangs huskøbere. Hvor større banker måske vil mene, at det er en bedre investering at købe en lejlighed i byen, så er andelskassens holdning til boligmarkedet på Østfyn mere positivt. De unge huskøbere skal naturligvis opfylde lovkravene og have den nødvendige økonomi for at opnå et huslån, men gør de det, så understøtter både andelskassen og kreditforeningen lånet, og synes, at det er en god ide, at de unge køber et hus på egnen.
Totalkredit, som andelskassen samarbejder med, er ude i hele landet, og det ligger i deres ånd at tænke lokalt.
Er der nogle virksomheder, I ikke ønsker at have som kunder i Andelskassen?
Virksomheder kan blive for store for andelskassen, svarer Jesper Hansen, fordi der er lovgivning der regulerer, at omfanget af et engagement i en virksomhed skal være afstemt i forhold til bankens størrelse. Denne lovgivning overholdes nøje i andelskassen.
Et andet forhold er, at en virksomhed kan være så stor eller kompleks, at banken ikke har den nødvendige rådgivningsmæssige ekspertise. Derfor skal der være en naturlig balance mellem erhvervskundens og andelskassens størrelse.
Alle virksomheder, der henvender sig, bliver vurderet om de matcher andelskassens størrelse, og om banken formår at rådgive virksomheden på det fornødne plan. Selvfølgelig vurderes også om man har tiltro til, at det er en sund og veldrevet virksomhed. Om man i andelskassen tror på projektet.
Ledelse og personalepleje
Hvordan leder og motiverer du dit personale? Hvad er dine grundlæggende tanker om personaleledelse i et pengeinstitut?
Jesper Hansens grundlæggende tanker om personaleledelse i et pengeinstitut er at være en synlig leder, som er til stede og selv har et skrivebord ude i andelskassen blandt medarbejderne. Jesper forsøger selv at have et stabilt humør og medvirke til at skabe en god og rolig stemning i banken. Konflikter – som naturligvis også opstår i andelskassen engang imellem – løses oftest først, når der er sovet på det. Jesper har stor tillid til, at medarbejderne godt kan selv.
Når der arbejdes kan der også begås fejl, og så er det vigtigt at lære af fejlene så vi sikrer, at det ikke sker igen.
I hvilken grad har din medarbejdere indflydelse på udviklingen af Andelskassen som arbejdsplads?
Bankens medarbejdere har hver morgen et 10 min. møde, hvor man orienterer hinanden om stort og småt, og her bliver det vendt, hvordan bl.a. arbejdsbyrderne er fordelt rundt omkring i huset. Der holdes desuden et ugentligt morgenmøde med dagsorden, hvor man drøfter de større ting og faglige nyheder. Herudover holdes kvartalsmøder, hvor den overordnede udvikling gennemgås og hvor nye og større ting bliver præsenteret og drøftet.
Jesper styrer ikke medarbejdernes tid og han blander sig ikke i medarbejdernes prioritering af opgaverne, men han følger op på nogle af sagerne og taler med dem om, hvordan opgaverne kan løses. Arbejdet i andelskassen tilrettelægges efter kundens behov, fordi det er et nøgleord at levere god service til kunderne. De forretninger, der er vigtige for kunden, er også vigtige for banken, og disse opgaver skal prioriteres. Hvor vi hører at der godt kan gå lidt længere tid i de større banker, inden kunden får et møde eller svar tilbage, er det i andelskassen vigtigt, at det sker så hurtigt som muligt. Sådan har vi det jo også selv, hvis der er noget vi gerne vil have løst!
Når du ansætter nye medarbejdere - hvilke personlige kvaliteter ser du efter?
Først og fremmest skal personligheden og kemien fungere med kolleger og ledelse, herefter om der er evne og vilje til læring, og endelig om ansøgerens værdier er i overensstemmelse med andelstanken og andelskassens værdier.
Selvfølgelig også om de relevante uddannelsesmæssige kvalifikationer er til stede. Men hvis der er evne og vilje til læring, vil andelskassen sørge for at tilføre den viden og træning, der er nødvendig eller eventuelt mangler.
Hvordan trives du selv i rollen som leder af en personalegruppe?
Jesper trives godt i rollen som leder af en personalegruppe. Han forsøger at komme rundt flere gange i løbet af ugen til alle medarbejderne. Det er vigtigt for ham, at medarbejderne føler, at det de laver, medvirker positivt til bankens udvikling og renommé. Medarbejderne skal gerne have en følelse af, at det også er deres bank.
Andelskassen tager naturligvis meget af Jesper Hansens tid og fokus, men når han slipper det, så bruger han tid sammen med familien i Nyborg, samt løber, spiller badminton og går på jagt.
oOo
© foto og interview Inger Mechlenburg & Steen Jensen