Den bedste SuperBrugs på Fyn og blandt de 6-7 bedste SuperBrugser i Danmark - målt i kundetilfredshed. Vi taler om SuperBrugsen i Ørbæk.
Ole Hansen har været uddeler i SuperBrugsen i Ørbæk i godt 27 år.
SuperBrugsen i Ørbæk har været gennem en rivende udvikling, mens Ole har være uddeler. SuperBrugsen er gået fra at være en dagligvarebutik i en lidt større by, til også at være nærbutikken for en række landsbyer i området, hvor de mindre butikker efterhånden er lukket. En SuperBrugs der samtidig har rakt en stor støttende hånd ud til stort og småt i foreningslivet i gamle Ørbæk kommune.
I anledning af at Ole nu stopper i SuperBrugsen i Ørbæk, tog Tårupportalen den 11. maj 2021 på besøg hos Ole, for at høre hans historie og for at høre, hvad der skal til for at være med blandt de bedste på sit felt.
Fakta om Ole:
Ole Hansen er 63 år.
Er uddannet købmand.
Er gift og har to drenge.
Han bor i Nyborg og har tidligere boet 25 år i Ørbæk.
Hvorfor valgte du en vej indenfor handel i dit arbejdsliv?
Lidt tilfældigheder bragte mig i købmandslære i det daværende supermarked Jeka på Rødegårdsvej i Odense.
Jeg havde lyst til at beskæftige mig med handel, at møde mennesker og et arbejde, hvor dagene aldrig er ens. Jeg er også lidt af et konkurrencemenneske, vil gerne være bedst - f.eks. bedst til at handle, sport osv. Jeg blev udlært i 1977
Hvorfor blev du uddeler og ikke købmand?
Jeka blev solgt til Coop, jeg blev solgt med og var pludselig en del af Coop, og her er jeg så blevet lige siden.
Ret hurtigt efter overtagelsen i 1979, var der bud fra Kvickly i Nyborg, efter den unge Ole Hansen. I Kvickly i Nyborg, der er en Coop ejet butik blev jeg ansat som souschef. I 1985 blev Ole udnævnt som butikschef i Kvickly i Dalum. To år senere blev han uddeler i Brugsen i Morud. To år efter kom han til Brugsen i Ullerslev, inden han 1. september 1994 blev uddeler i Ørbæk.
At være uddeler hvad menes der egentlig med det?
Der er to retninger for butikker i Coop. Der er de Coop-ejede butikker, hvor det er Coop der tager alle beslutninger om udviklingen af butikken. Disse butikker ledes af en Uddeler, der står for den daglige ledelse af butikken.
Og så er der de selvstændige butikker, der ledes af en direktør i samarbejde med en bestyrelse valgt blandt de lokale medlemmer. I disse butikker træffer direktøren og bestyrelsen selv beslutninger om udviklingen af butikken. SuperBrugsen i Ørbæk hører til sidstnævnte kategori og det passer bedst til mit temperament og måde at tænke på.
Jeg har dog beholdt den gamle betegnelse for sin stilling: Uddeler - den kan jeg bedst lide.
Da jeg blev ansat i Ørbæk i 1994, var uddeleren med i det hele og havde ofte en arbejdstid på op til 50-60 timer om ugen. Der var også et krav om at uddeleren skulle være bosat i den by, hvor butikken lå, for at få lokalkendskab. Sådan er det ikke i dag.
Hvad er der tilbage af andelstanken i SuperBrugsen og hvad har andelstanken betydet for dig?
Det er stadigvæk medlemmerne der vælger bestyrelsen via den årlige generalforsamling, hvor man også som medlem kan fremsætte forslag. Der er fortsat samlemærke rabatter og en dividende - Bonus som det kaldes i dag. Den er dog ikke så stor længere, med afsæt i det pres der generelt er på dagligvarernes priser i dag.
Andelstanken betyder at overskuddet ikke går til ejeren, men også kommer til gode i lokalområdet - og det har jeg det rigtig godt med.
Har du haft nogle særlige personlige mål for, hvad der skulle skel ske med SuperBrugsen i Ørbæk med dig som uddeler?
Det har altid været mit helt store mål, at SuperBrugsen i Ørbæk skal være hele områdets bedste butik. Det kræver ordentlige og gode anlæg. Derfor startede jeg allerede tilbage i 2010 en langtidsplanlægning sammen med bestyrelsen, om en omfattende ombygning og udvidelse af butikken. En butik der kunne gøre os stolte af at drive. Vi gjorde opkøb af nærliggende ejendomme, konsoliderede økonomien og lagde planer.
Tidligere var vi mere en butik som kunderne benyttede sig af i hverdagene, men op til weekenden, når indkøbene skulle være lidt ekstra, søgte de måske andre steder hen. I dag her efter udvidelsen fremstår butikken med ny slagter og delikatesse, grøntsagsafdeling, vinafdeling, tilsammen på næsten 1500 m2. og med en årlig omsætning på omkring 100 millioner kr.
Det har vist sig at være det rigtige at gøre, vi er blevet til en SuperBrugs, som hele området handler hos - og hele ugen.
Vi har indfriet de mål jeg har sat. Takket været et fantastisk personale og den gode opbakning fra bestyrelsen.
Hvilke grundlæggende værdier har du arbejdet ud fra?
Det vigtigste for mig er personalets trivsel.
Vi skal være kundevenlige og kvalitetsbevidste. Vi må ikke gå på kompromis med kvaliteten, udgangspunktet er at kunderne gerne vil have varer af en god kvalitet.
Vi skal have en fast stamme af personale, der har været her i mange år. Det sikrer at den gode kultur fortsat lever i butikken og at den bliver overført til de nye medarbejdere og elever der kommer til.
Det er vigtigt at være ydmyge og lytte til hvad kunderne siger kunderne. Det er ikke givet at kunden altid har ret, men det er altid vigtigt at forstå og forholde sig til de signaler der bliver sendt.
Jeg møder selv kl. 7 morgen sammen med mit personale. Jeg er med i butikken - her møder jeg kunderne og her taler jeg med medarbejderne i løbet af dagen.
Hvordan forholder SuperBrugsen i Ørbæk sig til at være placeret i et område bestående af en større by og mange små lokalsamfund?
Vi vil gerne være hele områdets butik, også for de kunder der bor i yderområderne. Vi er meget opmærksomme på at støtte op om f.eks. foreningslivet i lokalsamfundene. Vi er hovedsponsor for Tårup idrætsforening.
Vi vil også gerne være en butik, hvor kunderne oplever en god atmosfære, hvor der er mulighed for at veksle kommentarer med personalet.
Da vi skulle til at bygge om, var vi lidt usikre på om vi kunne bevare hyggen fra den gamle mindre butik i den nye meget større butik. Vi synes selv at det er lykkedes ganske godt og jeg må sige at det er mit meget fine personales fortjeneste. De klarede med bravur, den vanskelige og tålmodighedskrævende ombygning, hvor der hele tiden blev flyttet rundt med varerne og hvor kunderne ofte skulle guides, mens gulvet blev skiftet i hele butikken.
Hvad vil du gerne have at din SuperBrugs er kendetegnet for?
Service - kvalitet - gode tilbud - god disciplin i butikken - her er rent og pænt - varerne er stillet præsentabelt og ordentligt op. Det er hvad jeg gerne vil have at SuperBrugsen i Ørbæk er kendt for.
SuperBrugsen i Ørbæk er en af de bedste SuperBrugser i Danmark i forhold til kundetilfredshed - hvordan er I nået dertil.
Mit gode personale er meget bevidste om at levere den gode kundeservice. Personalet forstår at lytte til kunderne og hjælper gerne til når kunderne har spørgsmål. Personalet har tid til en venlig bemærkning.
Hvordan leder og motiverer du dit personale i en stor SuperBrugs?
Jeg anerkender mine medarbejdere for deres arbejde. Mennesker er forskellige, så derfor tager jeg individuelt udgangspunkt i den enkelte medarbejder.
Og ja gode salgstal motiverer os alle.
Jeg siger også stop når det er nødvendigt, hvis tingene udvikler sig i en forkert retning i forhold til vores mål.
Har vi haft et godt resultat er der også en belønning til medarbejderne. Det kan være en god kasse vin eller en god middag for medarbejderen og nærmeste familie på en restaurant i Nyborg.
Vi har også holdt personalemøder, men her under Corona har det ikke være muligt at mødes. Vi har været meget opmærksomme på at overholde restriktionerne, vi har arbejdet forskudt i hold, således at vi ikke alle blev ramt, hvis en medarbejder blev smittet.
Vi kommunikerer meget i en lukket Facebookgruppe, hvor informationerne hurtigt kan nå ud til den enkelte medarbejder på deres telefoner.
Når du ansætter nye medarbejdere - hvilke personlige kvaliteter ser du efter?
Jeg kigger efter om ansøgeren er udadvendt og servicevenlig. De må også gerne have kendskab til lokalområdet (Nyborg kommune)
Vi tager også praktikanter ind, hvor de faste medarbejdere hjælper dem på vej. Det er spændende at se de unge mennesker, hvordan de udvikler sig, når de får nye opgaver og ansvar. Vi er ret gode til at få dem godt videre i deres arbejdsliv. Det er en stor tilfredsstillelse for os alle at se det ske.
I hvilken grad og hvordan har dine medarbejdere indflydelse på udviklingen af SuperBrugsen som arbejdsplads?
Medarbejderne har selvstændige ansvarsområder, hvor de er bemyndiget til at handle. Jeg lytter til deres forslag om ændringer i butikken og har ideerne med når vi planlægger. I det daglige er det souschefen der styrer butikken og har ledelsen af medarbejderne.
Hvad har du lært af at være uddeler i SuperBrugsen - hvad tager du med dig?
Det har været et utroligt spændende og erfaringsrigt arbejdsliv, hvor jeg har mødt mange fine mennesker og fået et stort personligt netværk.
Hvordan vil SuperBrugsen udvikle sig i fremtiden - vil du fortsat have en rolle her?
SuperBrugsen i Ørbæk har en lys fremtid, økonomien er i orden og tilbagebetalingen af det lån der blev optaget i forbindelse med ombygningen, er godt på vej til at blive betalt tilbage.
Det vil være vigtigt, at der fortsat er fokus på kvalitet, kundeservice og personalepleje.
Jeg forlader SuperBrugsen - glad for et godt arbejdsliv og med stor tilfredshed af de resultater vi har opnået i fællesskab.
Jeg har ingen rolle at spille her efter den 31. maj 2021 - det synes jeg er det rigtigste.
Hvordan har du koblet af fra dit arbejde i SuperBrugsen? Hvad optager dig i din fritid?
I min fritid har det meget været sport jeg har koblet af med: Fodbold, golf og badminton.
Hvordan er dine fremtidsdrømme - hvad vil du nu bruge din tid på?
Jeg går på pension, men jeg vil da ikke udelukke, hvis der kommer et godt tilbud om et job af mindre omfang, at jeg vil sige ja tak. Jeg er åben for alt - det kan være bestyrelsesarbejde, rådgivning, står der en og mangler en chauffør eller et foredrag om vin, som interesserer mig meget. Ja så - måske.
Er det hemmeligt hvem der skal afløse dig som uddeler i SuperBrugsen?
Nej det er det slet ikke, min afløser hedder Morten Sundahl, han er 50 år og har de sidste 3 år været uddeler i SuperBrugsen i Strib.
o0o
© foto og interview Steen Jensen